Column van Tammo Munting

Als wandelaar kom je nog eens ergens, met voor mij als hoogtepunt het bereiken van Santiago de Compostella. Een lange, prachtige pelgrimstocht, door schitterende landschappen en steden. Met 5 kilometer per uur ben je even onderweg, maar dan zie je ook wat.
Ik zag veel lege stadjes en dorpjes in Frankrijk en Spanje, er zijn nog maar een paar mensen over in deze plaatsjes. Voorzieningen zijn er niet meer, het is er stil en verlaten.
Zou dit ons in Ooststellingwerf ook te wachten staan? Bij ons staan de dorpsvoorzieningen immers nu al onder druk en dan moet de grootste bevolkingskrimp nog komen.
Wat kunnen we doen om Franse toestanden te voorkomen? En wie moet dat doen?
Bij D66 geloven we in de kracht van mensen: De inwoners zelf zijn het eerst aan zet. Als je nog boodschappen kan doen in het eigen dorp, dan doe je dat. Verenigingen steun je door lid, donateur of vrijwilliger te worden. De oude buurvrouw kan in het dorp blijven wonen als je even het gras voor haar maait of een oogje in het zeil houdt. Kleine gebaren, maar wel het begin van het behoud van de leefbaarheid.

Daarnaast komt de gemeente ook aan beurt, vooral bij de professionele zorg, infrastructuur en nutsvoorzieningen. En daar horen snel internet en fatsoenlijke sportvoorzieningen natuurlijk gewoon bij. Maar ook het stimuleren van het culturele en verenigingsleven en het behoud van het landschap zijn factoren waar de gemeente een hoofdrol kan spelen.
Om inwoners te trekken en te behouden moet het goed toeven zijn in en rondom het dorp. Zolang het gezellig is in het dorp, temidden van een mooie omgeving, blijft het aantrekkelijk om er te wonen en daardoor leefbaar.

Mienskip, omtinken en naoberschap zijn kernkwaliteiten in Ooststellingwerf, we gaan het daarom wel redden. Maar alleen als we het samen doen en als de gemeente meer let op het behoud van het mooie landschap en de miljoenenoverschotten investeert in de gemeenschap.
Zo heb je van die mijmeringen over hoe het thuis moet, terwijl je kuiert in den vreemde. Maar inspirerend is het en Frankrijk lijkt figuurlijk ver weg.

Tammo Munting

Tammo_m_santiago